Krymar – lider regeneracji turbin w Białymstoku

Układ turbodoładowania

Turbosprężarki trafiły do powszechnego użytku w połowie XX wieku, początkowo montowane były w samochodach ciężarowych, a od lat 70′ również w samochodach osobowych, maszynach rolniczych i w innych pojazdach specjalistycznych. Turbosprężarka jest układem doładowania jednostki napędowej, używanym szczególnie w silnikach wysokoprężnych i, nieco rzadziej, w silnikach benzynowych. Turbosprężarki produkowane są ze stopów metali odpornych na bardzo wysokie temperatury i ścieranie, dzięki czemu mogą one pracować bezawaryjnie przez dłuższy czas. Urządzenia te poddawane są działaniu temperatur rzędu 900 stopni Celsjusza, a ich wirniki generują nawet 200 000 obrotów na minutę.

Turbina, stanowiąca główny podzespół układu turbodoładowania, napędza talerz kompresji w sprężarce, wykorzystując siłę skierowanych na nią gazów spalinowych. Turbina, pomimo wykonania z odpornych materiałów, często ulega uszkodzeniu. Przyczyna nie zawsze leży po stronie samej turbiny, ale ma swoje źródło w nieprawidłowej eksploatacji pojazdu – niezgodnej z zaleceniami producenta.

Najczęstsze przyczyny uszkodzenia turbiny

  • zanieczyszczenie turbiny
  • nieodpowiednia lepkość i klasa stosowanego oleju
  • niskiej jakości filtry oleju
  • nieregularna wymiana oleju
  • nieregularna kontrola poziomu oleju
  • zbyt rzadka wymiana filtru powietrza
  • wyeksploatowanie urządzenia
  • wady fabryczne
  • nieprawidłowa technika jazdy np. ruszanie z miejsca tuż po włączeniu silnika – bez jego rozgrzania na jałowym biegu
  • nadmierne obroty np. w przypadku chip-tuningu

Zakup nowej turbiny pociąga za sobą wysokie wydatki. Na rynku części zamiennych można spotkać tanie, azjatyckie zamienniki turbin lub kompletnych turbosprężarek, ale są one zwykle niskiej jakości i dość szybko wymagają kolejnej wymiany. Dlatego też znacznie korzystniej jest poddać uszkodzoną turbinę regeneracji.

Regeneracja turbiny

    Regeneracja turbiny polega na wymianie uszkodzonych części na fabrycznie nowe. W serwisie specjalista mechanik demontuje turbinę, dokładnie ją oczyszcza i poddaje oględzinom w celu stwierdzenia, które jej części wymagają wymiany.  Może się okazać, że zniszczeniu uległy tylko niektóre komponenty turbiny. W takim przypadku wciąż sprawne elementy nie są wymieniane, ale – po dokładnym oczyszczeniu – są ponownie montowane w układzie.
    Nowe części są skrupulatnie dobierane pod względem parametrów, które powinny być identyczne z parametrami fabrycznymi. Dodatkowo w trakcie regeneracji wymieniane są elementy eksploatacyjne układu turbodoładowania: uszczelki, łożyska i pierścienie uszczelniające. Wszystkie komponenty turbosprężarki są dokładnie oczyszczane, co umożliwia jej prawidłowe funkcjonowanie. Kolejnym krokiem w procesie regeneracji jest złożenie turbosprężarki oraz wyważenie jej rdzenia. Następnie, w przypadku turbosprężarek zwykłych reguluje się nastaw kierownic turbiny, a przy urządzeniach z technologią zmiennej geometrii – kalibruje się przepływ gazów – w zależności od obciążenia układu turbosprężania. Wszystkie czynności podczas procesu regeneracji turbiny, powinny być przeprowadzane przy zachowaniu pedantycznej wręcz czystości, ponieważ tylko takie środowisko naprawy turbiny zagwarantuje jej długą i bezawaryjną eksploatację.

Regeneracja turbiny – tylko u specjalisty

Regenerację turbiny należy powierzać tylko profesjonalnym serwisom wyspecjalizowanym w tej dziedzinie. Liderem regeneracji układów turbodoładowania jest firma Kremar, mająca swoją siedzibę w Białymstoku. Kremar może poszczycić się wysokiej klasy specjalistami i nowoczesnym parkiem maszyn i urządzeń. Połączenie tych dwóch czynników:  fachowości techników i profesjonalnego sprzętu – gwarantuje uzyskanie najlepszych wyników w regeneracji turbosprężarek.

Post Author: admin

Dodaj komentarz